Referat fra beboermøte 30.11.2015

Planlagte vedlikeholds aktiviteter: Avfukter, spyling av rør, navnskilt og garasjevask

Avfukter:

I flere kjellerne lukter det mugg og sopp. Årsaken skyldes fukt. Styret har sett på samme avfukter løsning som Elgtråkket borettslaget har installert. Prisantydning ligger på ca. 500.000kr pluss mva. Det er verst i Bjørnefaret 1 og Bjørnefaret 3. Problemet kan for verre seg mot våren og sommeren. Styret opplyser om at det er hittil mellom 6-7 kjellere som må prioriteres. Beboere opplyser om at det står maling, dekk, batterier etc. nede ved bodene. Styret oppfordrer alle til å rydde utenfor bodene sine og ikke etterlate slik avfall. En beboerer opplyser om at utenfor 7D ble det installert en vifte i kjelleren og at det er en stor forandring på fukt fra tidligere. Styret må undersøke om det trengs ny drening rundt blokkene. 

Spyling av rør:

Rørene ble spylt for noen år siden. Dessverre ble det ikke gjort grundig nok. Spylingen vil foregå på samme måtte som sist. Det vil bli hengt opp oppslag i oppgangene med viktig informasjon i forkant. For at spylingen skal kunne gjennomføres må beboere må være hjem da det skal spyles gjennom kjøkken, bad etc. TT- teknikk utfører jobben.

Navnskilt:

Det er bestilt navnskilt. Størrelse 15x8. Navnskiltene har to lag med glass og en papirlapp imellom. Noe som gjør det lettere å bytte navn. Romerike lås kommer å monterer navnskiltene over ringeklokka. 

Garasjevask:

Garasjevask vil bli utført til våren. Styret opplyser om at alle kjøretøy må fjernes når garasjevasken skal gjennomføres. Det er veldig viktig at alle bilene blir fjernet slik at det blir gjennomført en grundig vask. Det blir vasket både gulv og vegger. Styret ser på muligheten få å re-merke alle garasjeplasser. Styret undersøker også om takvask er inkludert i pristilbudet. 

- Oppdatering på dørene – Ved Aas & Nordal v/ Martin kommer kl. 19.00

Aas & Nordal har engasjert Sintef for å kartlegge hva årsaken er at dørene kromer seg og er skive. 

Hvorfor har det brukt 1 år?

Styret har hatt gjev dialog med Aas & Nordal over lang tid. Det har blitt byttet noen dører underveis. Aas & Nordal opplyser om at alle klager kom ikke med en gang. Men det viser seg at beboere har klagd på samme utfordringer med dørene gjevt over langt tid. Samme problem går igjen i stor sett alle klagene Aas & Nordal har mottatt. Aas & Nordal opplyser om at dørene er norsk produsert. Styret opplyser om at borettslaget holder tilbake flere hundre tusen kroner da det er flere ting som borettslaget er misfornøyd med. I Januar 2016 skal det være en ett års befaring. 

Når dette ble opprettet kontakt mellom Aas & Nordal og Sintef og hvorfor?

Årsaken er viktig å avklare for å kunne kreve erstatning hos den det gjelder. Verken Aas & Nordal eller styret har mottatt slutt rapporten fra Sintef. Styret purrer på Sintef.

Hvilke teori tror dere er årsaken til at dørene har blitt slik? 

Aas & Nordal opplyser om temperatur forskjeller i oppgangene og i leilighetene. Årsaken kan også skille undertrykt i leilighetene, produksjonsfeil, fukt etc. Aas & Nordal forteller at de har er montert samme type dør andre steder uten problemer etter montering. Sintef skal montere måle utstyr for å loggføre temperatur forskjellene mellom oppgang og i leilighetene i forbindelse med kartleggingen. 

Hvorfor ble det valgt denne type dør?

Styret valgte den type dør ut ifra anbefaling fra Aas & Nordal. Samt informasjon som styret mottok i forkant.

Hvorfor er det montert handikap terskel?

En beboer opplyser om at det er montert handikap terskel alle etasjer. Aas & Nordal mener at det er montert en tre terskel. Feielist mangler fortsatt flere steder. 

Hvorfor har det blitt montert gulvbelegg opp på det gamle belegget? Da det er stor forskjell på både pris og kvalitet.

Det stemmer at nytt gulvbelegg har blitt lagt opp på eksiterende belegg. Styret skal drøfte alle utfordringer som er i oppgangene, men dørene blir prioritert først og fremst. Styret opplyser om at det foreligger en avtale mellom styret og Aas & Nordal fra et byggemøte om gulvbelegg. Beboere er hjertelig velkommen til å lese igjennom referat fra byggemøter. Støy er hittil ikke målt. Men flere beboere har klagd på støy. 

Når kan vi forvente nye dører?

Målingene Sintef utfører vil vare til april. Vi kan forvente nye dører mellom april og juni.

Finnes det brukerveiledning på dørene? Og hvor ligger den? 

Styret legger ut brukerveiledningen på hjemmesiden. 

- Oppdatering på balkong prosjektet – Ved PX Solutions v/ Kyrre Andersen kl. 20.00

PX Solutions har stort sett oppdrag i borettslag. Bjørnefaret borettslaget har engasjert PX til å bistå med balkong prosjektet. Styret har i samarbeid med PX definerer betingelsene på hvordan prosjektet skal gjennomføres. Balanse kostnader og nyttighet. Slik at borettslaget for mest mulig for pengene. Prosjektet skal gjennomføres på en ordentlig måte. Generalforsamlingen har tidligere foretatt noen valg i forbindelse med balkongene. F.eks om å fjerne blomsterkassene, fliser på gulv etc. Det er satt opp et budsjett på kostnadene. Enkelte valg som forsamlingen har foretatt kan kostnadene blir for høye. PX Solutions opplyser om at neste steg er å sende ut arbeidsbeskrivelse og valgene til entreprenørene for å få konkrete priser men også for å sammenligne pristilbudene. PX Solutions påpeker at kvaliteten er ekstrem viktig. 

PX Solutions har lagt stor vekt på dokumentasjon og beskrivelse av arbeidet. Entreprenørene har muligheten til å komme med forslag til endringer. Det teknisk rundt beskrivelsen er klart. Prosjekt beskrivelsen sendes ut 1. desember. Fristen for at entreprenørene skal kunne gi en tilbakemelding er i januar. Slik at styret kan innkalle til en ekstraordinær GF allerede i februar. PX Solutions anbefaler at prosjektet starter 1-2 uker før påske. Det skal være kontinuerlig drift hele veiene. PX Solutions påpeker at været er et uforutsigbart moment og må beregnes i slike prosjekter. 

PX Solutions beskriver hvordan rettverket kommer til å se ut. Rettverket skal ha frostet glass og det skal være en planke forandre, det skal bygges ensidig fall slik at vannet rennes rett inni takrenne (vann overkant). PX Solutions opplyser om at de har vært i kontakt med Rælingen kommunen om endringer av rettverket. Det må søkes om i forkant. Videre opplyser PX Solutions om at fall er ikke spesielt enkelt på eksisterende bygg pga forskjellig utfordringer. Den beste løsningen er å bygge fall utover kanten. Alle vinduer skal etterisolering med 5 cm, avretting av gulvet, bytting av vinduer store vinduer i de største leiligheten slik at de kan åpnes, demontering og re-montering av markiser er inkl. i tilbudet.  

PX Solutions forteller at u-verdien på nåværende vinduer er veldig dårlig og det lønner seg å bytte de. Alle vinduer som ble skiftet i 99 er ikke planlagt å bytte. PX Solutions anbefaler at alle ventiler skal alltid stå åpen. 

Tidligere har generalforsamlingen vedtatt at alle balkonger skal flislegges. PX Solutions opplyser om at det er ofte utfordringer med fliser. Det stilles spesielle krav til flisene som skal legges på balkongene. Flislim er tett men pga fugemassen som ikke er tett kan det bli utfordringer dersom det kommer vann under flisene. PX Solutions forteller om Politan som er en gummi produkt og er lik fliser. Prismessig er det ingen forskjell. PX Solutions anbefaler ikke nye trelemmer på balkongene. PX Solutions kommer til å spørre 4-5 entreprenør. PX Solutions ser nøye på økonomi til entreprenørene og selve bedriften for å kunne gi borettslag et godt anbefaling for å velge riktig bedrift. PX Solutions veileder og ta for seg utfordringer som evt. skjer underveis. 


- Fremdrift Fasadeeksperten v/ styreleder

I hovedsaklig skulle prosjektet være ferdig før jul. Men det blir dessverre ikke slik. Fasadeeksperten har hittil gjort veldig bra. Pga av Hafslund har det vært noen utfordringer underveis. Hafslund gravd opp store deler i borettslaget og har også kuttet strømmen på dagtid. Det har verken Fasadeeksperten eller styret blitt opplyst om.

Status per dags dato: Prosjektet vil snart bli ferdigstilt. Bjørnefaret 1 blir dessverre ikke tatt i år, 2015. Men det er planlagt arbeid i begynnelsen av januar 2016. Gavlvegger skal også utbedres der det er sprengte steiner etter nyttår. Styret har mottatt et tilbud om å velge/ endre farge på gavlvegger. Styret har tenkt å fremme forslag om å male mursteinene under neste ekstraordinær GF. Da det ikke er nødvendig men en kosmetisk endring.

HMS i borettslaget v/ Lars Henrik

HMS er viktig for borettslaget. Det har vært tilsyn fra Nedre Romerike brannvesen med alvorlig avvik. Det er flere lover som borettslaget er pliktet til å følge. Internkontroll er et system som skal sikre at HMS følges opp kontinuerlig. I internforskriften paragraf 5.2 er det listet opp hvilke lov og plikter bedrifter (borettslag)skal følges. Alle internkontroll skal dokumenteres og foretas skriftlig. Målsetningen i HMS arbeidet skal være konkret og tidsavgrenset. Risikoanalyse er en levende dokumentet som det kan settes inn momenter hele veien. Styret minner om at alle avvik skal sendes via nettsiden. Det er viktig at alle beboere melder inn avvik dersom noe dukker opp underveis. Dette er for å sikre utbedring og kartlegging.

Rydding av dekk rom, boder o.l.

Styret har vært å sett rundt og det er mye rot. Forslag fra styret at alle merker sine eiendeler. Og resten kastes. Det 2 alternativ: At det kommer flere søppel biler slik at man kan også kaste spesial avfall. Når Hafslund er ferdig med graving, blir det frigjort flere boder. Det er usikker på hva disse bodene skal brukes til. Styret kommer tilbake til dette. Det er for mye søppel for at styret og Kåre skal kunne kaste alt i felles arealet. Styret ber derfor beboere om bistand for å bli kvitt med all søppel. Styret jobber med saken og kommer ut med informasjon når det er bestemt hva som skal gjøres.

Søppel i garasjen

Vi minner om at det er ikke tillat å sette fra seg søppel, barneseter etc. i garasjeanlegget. Det skaper misnøye og er brannfarlig. Vi ber alle beboere å vise hensyn. Har du etterlatt søppel eller andre ting i garasjen ber vi om at dette fjernes snarest.  

Hilsen

Styret

Kontroll av alle inngangsdørene i borettslaget

Vi har dessverre hatt en del problemer med de nye dørene. Styret har mottatt over 60 klager, og vi har hele tiden vært tydelig ovenfor leverandør at her er det et eller annet problem som må fikses.

Aas & Nordal har jobbet sammen med styret en god stund for å komme til bunns i problemstillingen. Vi har nå i samråd kommet frem til at vi skal justere og kontrollere alle inngangsdører i borettslaget.

Følgende dato vil kontrollen gjennomføres:

1.       kontroll  fredag 19.juni 2015 fra 15:00 til 21:00 – Bjørnefaret 1 A-B-C-D (40 stk)

2.       kontroll mandag 22.juni 2015 fra 16:00  til 21:00 – Bjørnefaret 1 E-F-G (30 stk)

3.       kontroll tirsdag 23. juni  2015 fra 16:00 til 21:00 – Bjørnefaret 3 A-B-C (30 stk)

4.       kontroll torsdag 25.juni 2015 fra 11:00 til 18:00 – Bjørnefaret 3 D-E-F-G (40 stk)

5.       kontroll fredag 26.juni 2015 fra 15:00 til 21:00 –  Elgtråkket 7 (50 stk)

6.       kontroll mandag 29.juni 2015  fra 16:00 til 21:00 – Elgtråkket 9 (48 stk)

7.       Kontroll tirsdag 30.juni 2015 fra 16:00 til 20:00 – Elgtråkket 11 (34 stk)

Aas & Nordal vil derfor gjennomføre denne kontrollen sammen med styret slik at vi har fullstendig oversikt. Deretter kan vi planlegge utbedring der det trengs. 

Beboermøte & Generalforsamling

Det er innkalt til beboermøte den 18 Mai. Styret & arbeidsgruppen vil benytte dette beboermøte for å fortelle om alt arbeidet som er pågått og hvordan man ønsker å gå videre med rehabiliteringsprosjektet. Beboermøte danner viktig informasjon / diskusjon rundt sakene som skal stemmes over på generalforsamling 20.mai så vi håper så mange som mulig stiller opp. 

Agenda for beboermøte:

>    Åpning av møte og velkommen ved styreleder

>    Presentasjon fra arbeidsgruppa

>    Økonomi

>    Vedlikehold av fasaden

>    Utebelysning og garasjebelysning

>    Status dører   

>    Oppsummering og avslutning

Nytt kontaktsenter for beboere

Vi har lansert et nytt kontaktsenter for beboere. Det nye kontaktsenteret vil la deg som beboer enklere følge status på dine innmeldte saker. Samtidig vil dette verktøyet forenkle behandlingen og besvarelser av saker for styret slik at vi kan gi kortere behandlingstid. Har du spørsmål ta kontakt med oss på torsdagsåpent. 

Første gang må du opprette en personlig profil. 

Første gang du går inn på min side vil du måtte signe opp for en konto. 

Første gang du går inn på min side vil du måtte signe opp for en konto. 

Legg inn din epost adresse, velg passord og navn så er du i gang med kontaktsenteret. 

Legg inn din epost adresse, velg passord og navn så er du i gang med kontaktsenteret. 

Vi vil ikke flytte alle saker fra gammelt system over i dette systemet så dere vil dessverre ikke se "gamle" saker her. Dette betyr ikke at de vil bli glemt, da vi vil fortsette å behandle de sakene som før. 

Klikk her for å gå til kontaktsenteret

Info-pakke November

Informasjons pakke

Som styreleder nevnte på ekstraordinær generalforsamling foreligger det mye informasjon om alle pågående prosjekter i borettslaget. Vi har derfor valgt å levere ut en informasjonspakke til alle beboere fremfor å henge opp alt dette i oppgangene. Nettsidene våre vil også være oppdatert med informasjon, så ta en titt på bjornefaret.no

Innhold

På denne siden har vi forsøkt å oppsummere det viktigste. Vi ønsker likevel at dere leser igjennom alle oppdateringen på websiden. 

1, Oppussing av oppgangen går etter plan, og de har nå begynt med siste blokka. Styret ønsker å formidle at alle tilbakemeldinger som gis blir ivaretatt og gjennomgått med entreprenør fortløpende. Vi har derfor satt opp en ny måte å sende tilbakemeldinger på. Klikk her for å lese mer

2, Prisene for nye sikringsskap er klare. Kenneth og James vil i løpet av kort tid besøke alle som har satt seg på liste for å få signert ut kjøpet. Så fort dette er gjort, vil elektriker begynne å bytte ut skap fortløpende.

3, Det vil om kort tid bli delt ut parkeringsoblater og gjesteparkeringskort.  Hensikten med dette er å kartlegge det reelle behovet for parkering i borettslaget slik at vi har noe konkret å benytte i dialog med kommunen. Dette gjøres i samarbeid med Elgtråkket Borettslag. Klikk her for å lese mer

4, Get har lagt fiberrør frem til alle blokkene. Get fiberen er nå straks på plass i borettslaget. Neste fase av prosjektet er å oppgradere alle komponenter i vårt nett for å sikre stabile tjenester. Klikk her for å lese mer

Alle datoer for prosjektet er klare:

Uke 46-49: Oppgradering av nett og antennekontakter. Alle beboer blir kontaktet direkte for avtale, og oppgradering av antennekontakter skjer på kveldstid.

Uke 49: Utlevering av dekoder, internettmodem skjer i Bjørnestua. Get setter opp en stand hvor du kan få hjelp til alt du måtte lure på.

Uke 50: Signaler fra RKL blir erstattet med Get. Get er på plass i bjørnestua 2 dager denne uken hvor man kan få hjelp dersom man ikke får det til.